top of page
Zoeken

Wat je aandacht geeft, groeit

Bijgewerkt op: 19 jan. 2022

Een uitdrukking die we denk ik allemaal wel kennen.


Maar hoe werkt dat dan?

Of hoe doe je dat dan als je het hebt over het verhogen van je energie of het verbeteren van je mindset?


Als jij je aandacht richt op het verhogen van je energie, zal dit je ook zeker helpen in hoe jij je voelt. Energiek en happy. En dat geldt ook voor het richten van je aandacht op je mindset. Jouw gedachtes kunnen heel erg bepalend zijn voor hoe jij je voelt en hoe je dag zal verlopen.



Verhogen van je energie

Alles is en bestaat uit energie. De stoel, de tafel, de mensen, situaties, wat in de lucht hangt, en dus ook zeer zeker jij zelf.


Energie bestaat uit trillingen. Misschien een beetje vergelijkbaar met de trillingen van bijvoorbeeld muziek.


Zit jij in een hoge energie (hoge trilling), dan voel je je meestal fijn en lijkt alles als vanzelf te gaan. Je zit in een flow en alles zit mee.


Als jij in een lage trilling zit, dan voelt het leven vaak zwaar. Bijvoorbeeld mensen met een burn-out of depressie. Die zitten vaak in een lage energie. Als jij in zo’n lage energie zit, in zo’n zwaarte, voel je je niet positief en fijn. Je trekt dan ook geen positiviteit aan. De mensen in je omgeving voelen het (misschien zelfs ook de dieren in je omgeving). De energie die jij uitstraalt is laag. De energie die om jou heen hangt, is en blijft ook laag. Alsof het letterlijk “in de lucht hangt” om jou heen. Een soort van bubbel of wolk gevuld met negativiteit en een zwaar gevoel.


Maar als jij dus je energie hoog houdt, trek je vanzelf meer mooie en positieve dingen aan. De mensen en je omgeving zullen dit ook voelen. Want overal is een uitwisseling van energie. Mensen zijn meestal graag in de buurt van positief ingestelde mensen, die vrolijk en energiek door het leven gaan. De persoon die zich heel energiek voelt, kan de andere persoon (die zich misschien even minder opgewekt voelt) soms meetrekken in hun fijne en positieve energie. Waardoor die minder opgewekte persoon, zich wellicht ook beter gaat voelen. Die persoon trekt zich op aan die energie en neemt een beetje happiness over.


Maar een uitwisseling van energie kan ook andersom werken natuurlijk.

Jij bent misschien heel energiek opgestaan vandaag en komt in aanraking met mensen die er heel negatief en vermoeid in zitten (bijvoorbeeld een collega op je werk: ze zijn aan het klagen en vertellen je hoe moe ze zijn en hebben geen zin in hun werk vandaag, vervolgens krijgen ze ook nog tegenslag op het werk enz.). Dan kan het ook heel goed zijn, dat jouw energie door die lage trilling en zwaarte van je collega, ook naar beneden gaat. Je gaat er in mee. Je wordt door die persoon misschien “leeg gezogen”. En nee, daar wordt jij niet blij van. De volgende keer dat je die collega ziet, ga je misschien liever niet tegenover hem/haar zitten, maar kies je voor een ander bureau.


De vraag is; wat heb jij nodig om je energiek en fijn te voelen? Om dus je trilling hoog te houden.


Dat kan voor iedereen anders zijn natuurlijk. De een wordt heel blij van een wandeling in de natuur, de ander doet bijvoorbeeld graag iets creatiefs, of gezellig samen bijkletsen met een vriend/vriendin. Waar laad jij je mee op? Wat geeft jou energie? Waar word jij blij van?


TIPS:

Op welke manieren kan je je energie hoog houden, zodat je makkelijk positiviteit en een happy gevoel naar je toe trekt?


- Een goede nachtrust

- Het starten van een nieuwe dag met een positieve mindset

- Voldoende beweging

- Gezond eten en water drinken

- Ontspanning

- Laadt jezelf op

- Doe iedere dag iets wat je leuk vindt

- Zorg dat je werk je inspireert en/of voldoening geeft

- Kies bewust wat je wel/niet wilt bekijken op de tv en beluisteren op de radio

- Wees bewust van de kracht van gedachtes

- Voel je dankbaar

- Geef je grenzen aan, durf keuzes te maken

- Zoek geluk in de kleine dingen

- Zorg voor zelfontwikkeling

- Omring je met positief ingestelde mensen

- Zorg voor balans



Verbeteren mindset

Als je s ’ochtends uit bed stapt en je baalt al direct van deze dag en van wat je deze dag moet gaan doen. Je hebt er geen zin in en voelt je moe. Je blijft liever in je bed liggen mokken. Dan zal dat gevoel ook niet snel veranderen. Je zit in een lage energie. En weet je nog: wat je aandacht geeft, groeit.


Natuurlijk kan dit gevoel in de loop van de dag wel veranderen. Vaak helpt het om toch ‘gewoon’ je ding te gaan doen. Daardoor leidt je jezelf af van die negatieve mindset. Je komt in actie.


Stel je krijgt een compliment van je baas voor het project waar je zo hard voor werkt, dat kan jouw humeur weer drastisch om laten draaien en waarschijnlijk kom je daardoor weer in een mooie positieve flow. Je hebt weer zin in de dag en om je werk te doen. Je wordt weer gemotiveerd.


Dus door inderdaad in beweging te komen, kan je jezelf uit die negatieve energie halen.


Maar in eerste instantie ga jij echt geen leuke, vrolijke dingen doen en zeker niet naar je toe trekken. Er hangt een gevoel van zwaarte om je heen. Dus blijf je vaak langer in een negatief gevoel en vibe. Totdat, in dit geval, je baas jouw aandacht heeft gevestigd op iets positiefs. Jouw mind krijgt een duwtje in de goede richting.


Stel je hebt niet lekker geslapen en voelt je wat moe bij het opstaan, maar je begint de dag toch met de gedachte om er een leuke en fijne dag van te maken. Dat je er zin in hebt en er voor gaat. Je pept jezelf op. Wedden, dat je je snel beter voelt?


Zo’n bewuste gedachte noemen we een intentie.


Letterlijk vertaald, een voornemen. Je stelt jezelf een bepaald doel. Dat kan zijn in wat je deze dag wilt doen of af wilt hebben, maar het kan ook heel goed zijn in hoe jij je vandaag wilt voelen.


Welke intentie wil jij nu zetten? Welke intentie heb jij voor deze dag? Wat wil jij bereiken vandaag? Hoe wil jij je voelen?


Wil je meer weten over het aantrekken van positiviteit en hoe je dat vaak ook makkelijk zelf kunt doen. Bijvoorbeeld met intenties, affirmaties en andere oefeningen, check dan eens mijn facebook groep.

Daar deel ik veel leuke tips, oefeningen, winacties, kaartleggingen en meer.


Zie ik je daar: https://www.facebook.com/groups/happyenergyforyou.



Oefening:

Probeer en ervaar het gewoon maar eens. Kijk en voel eens hoe jij morgen vroeg wakker wordt. Voel je je fijn en uitgerust en heb je zin in de nieuwe dag of voel je je moe en staan er activiteiten op de planning waar je tegen op ziet, waardoor je nu al een gevoel van ‘balen’ hebt.


Probeer echt eens bewust bij het wakker worden/tijdens het opstaan te voelen en ontdekken wat er in jou gedachtes en lichaam om gaat. Adem maar eens een paar keer diep in naar je buik en voel.


Is het positief? Top! Maar ook nu kan je nog een intentie zetten voor jezelf. Denk bijvoorbeeld aan:

- Ik blijf vandaag bij mijn eigen positieve energie

- Ik kies om vandaag mijn werk met plezier te doen

- Ik ga lekker buiten wandelen in de lunchpauze, zodat ik me daarna weer goed kan concentreren

- Ik ben vriendelijk naar de mensen om mij heen en straal positieve energie uit

- Ik sta vandaag stil bij dankbaarheid voor deze mooie nieuwe dag


Wat je aandacht geeft, groeit: dus als jij goed voor jezelf zorgt, zowel lichamelijk als mentaal, trek je ook positieve situaties en mensen aan.


Als jij met een positieve mindset de dag start en je vrolijk voelt, zul je ook leuke en vrolijke mensen tegen komen die dag. Probeer het maar eens uit.


Misschien gewoon nog een simpel voorbeeld; iemand die jou begroet bij het boodschappen doen. Gewoon omdat je het uitstraalt en naar je toe trekt. Je staat er voor open. Als jij loopt te mokken, trek je ook geen aandacht van vrolijke mensen aan. En daarmee wordt jouw negatieve energie ook echt niet beter. Eerder misschien dat jij je nog minder fijn gaat voelen juist.


Vaak is het ook zo dat als je vrolijk en energiek bent, je ook rechtop loopt en je een meer uitnodigende uitstraling naar anderen toe hebt. Voor bijvoorbeeld die glimlach of dat praatje. Als je je niet happy voelt, loop je meestal ook wat met je hoofd naar beneden, met misschien een gevoel van 'laat me maar'. Gewoon wat meer in jezelf gekeerd. En de ander zal dat ook bewust of onbewust aanvoelen. En zal dus niet snel een praatje met je maken of een vriendelijk woord zeggen. Jij sluit je dan af door de energie die je uitstraalt.


Kracht van gedachtes

We hebben er duizenden, misschien zelfs miljoenen op een dag: gedachtes.


Ons hoofd staat nooit stil. Er zijn altijd gedachtes.

Gedachtes (positief of negatief) kunnen dus best wel eens een flinke invloed hebben op hoe jij je voelt. Wist je dat? Ben jij je daar bewust van?


Negatieve gedachtes over jezelf zoals bijvoorbeeld:

- Ik kan dat niet

- Dat is niet voor mij weggelegd

- Ik ben niet knap


Kunnen heel bepalend zijn voor hoe jij je voelt. Ze kunnen je zelfvertrouwen aardig naar beneden halen.


En hoe meer jij zelf in deze gedachtes gelooft, hoe lager je zelfbeeld zal zijn. En dat zal dus ook zeer bepalend zijn voor hoe jij je voelt. Je voelt je misschien onzeker of niet belangrijk.


Maar stel je zelf eens de vraag; is dit wel de waarheid? Is dit echt wie ik ben of is dit wie ik denk dat ik ben? Daar zit een wereld van verschil in.


Jouw gedachtes zijn jou aan het saboteren. En dat ego geniet daar vaak van. Als een soort monstertje in je hoofd, zo’n duiveltje op je schouder.




Hoe meer en hoe sterker jouw negatieve gedachtes zijn, hoe minder fijn jij in je vel zult zitten.


Maar hoe kan je dit nu veranderen, wat kan je doen om je hoofd rustiger te krijgen (voor meer rust in je hoofd en ontspanning in je lichaam) en je gedachtes positiever?


Om je gedachtes positiever te krijgen, moet je eerst bewust zijn van wat je zoal denkt? Ga er naar eens een paar dagen op letten en schrijf desnoods eens op wat, wanneer en welke gedachtes er langs komen, die misschien niet positief zijn.


Bewustwording is de eerste stap naar verandering.

Als jij niet weet wat er in je hoofd om gaat en wat er in je lichaam te voelen is, kan je het ook niet veranderen of aanpassen.


Je kan ook werken met positieve affirmaties. Een positieve zin geformuleerd in de tegenwoordige tijd en vooral ook in de “ik” vorm, over hoe jij je wilt voelen/wat je wilt doen.


Een aantal voorbeelden die je gedurende de dag met je mee kan nemen:

- Ik voel me goed

- Ik ben het waard

- Ik sta open voor de mening van een ander

- Ik voel me krachtig

- Ik heb geluk

- Ik voel me energiek


Wedden, dat als jij ze regelmatig herhaalt op een dag of gedurende de week, dat je het gaat VOELEN en GELOVEN! Desnoods kies je een mooie zin uit of maak je er zelf 1 die jou op dit moment het meest aanspreekt en zet die op het openingsscherm van je mobiel, of hang het met een magneetje aan je koelkast of een briefje aan je laptop. Hoe vaker jij het ziet en leest, hoe meer het door zal dringen in jouw systeem en jouw energie zal zich er op aan passen.


Dus: wees je bewust van wat je denkt.

Wat je aandacht geeft, groeit!

Dus hoe meer positieve gedachtes, hoe beter jij je zal voelen en hoe meer positiviteit jij aan zal trekken.


Rust in je hoofd

Ik noemde het net ook al even. Ook het gevoel van rust in je hoofd is heel belangrijk. Ons hoofd staat gedurende de dag altijd ‘aan’. Vele gedachtes passeren de revue.


Het thema “wat je aandacht geeft, groeit” kan je ook loslaten op mindful leven, bewegen en denken. Hoe meer jij jezelf traint om alles wat je doet mindful te doen, hoe meer rust het je zal geven. Je creëert steeds meer een gevoel van ontspanning en gemak.


Een voorbeeld wat misschien herkenbaar is voor je:

Je bent met iets creatiefs bezig, iets met je handen aan het creëren. Denk bijvoorbeeld aan tekenen, naaien, tuinieren, knutselen, handwerken, ontwerpen en na een uurtje of 2 denk je ineens “oh jeetje, is het al zo laat?”.


Mooi, super, yes! Je was helemaal in je element, je was heerlijk mindful bezig. Lekker ontspannen. Herkenbaar?


Maar ook tijdens een wandeling in de natuur kan je wellicht de tijd vergeten. Gewoon genieten van het moment. Van wat je ziet en hoort om je heen, je gedachtes dwalen wellicht af. Misschien krijg je zelfs inspiratie en nieuwe ideeën, voor je werk of een project. De natuur en het buiten zijn werkt vaak ontspannend. Het geeft je wat rust in je hoofd. Het kan je ook helpen om je gedachtes te ordenen (bij een druk hoofd met veel to-do lijstjes). Of wellicht helpt het om je plan en ideeën te creëren en te ontwikkelen. Er komt letterlijk ruimte in je hoofd.


Daarnaast is vandaag de dag de maatschappij ook vaak vol en druk en alles moet snel of nog sneller. Daardoor maken steeds meer mensen kennis met meditatie. Sommige mensen vinden het wellicht zweverig, maar eigenlijk is het niks anders dan even tijd nemen om tot rust te komen. Even ademhalen, gewoon even stil zitten en stil zijn. Even niks moeten, geen verplichtingen. Een ontspannende pas op de plaats.


In het begin is het misschien lastig om te starten met mediteren. Maar je zal zien, dat het snel makkelijker gaat en je ook steeds meer ontspanning zal ervaren.


Er zijn veel verschillende vormen van mediteren.

Je kan een begeleide meditatie beluisteren. Dat is een meditatie die ingesproken is. Je kan ook zelf helemaal in stilte gaan. Gewoon even stil zitten op een rustige plek en je bijvoorbeeld concentreren op je ademhaling. 7 Tellen inademen, 4 of 5 tellen vasthouden en dan ongeveer 8 tellen uitademen. Door mee te tellen, richt je daar je aandacht op en zullen andere ‘zaken en druktes’ naar de achtergrond verdwijnen. Of je luistert naar rustige, ontspannende muziek.


Zorg voor een fijne rustige sfeer om je heen. Een kaarsje aan, een zachte deken om je heen. Je kan het zittend of liggend doen. Maak er een geniet momentje van voor jezelf. Even heerlijk ontspannen.



Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je kan doen om even te ontspannen en tot rust te komen. Denk aan het lezen van een tijdschrift of boek, film kijken, spelen met je kinderen, sporten. Nou ja, en noem maar op.


Wat je aandacht geeft, groeit.

Wees vaker bewust waar jouw aandacht heen gaat en welke verhalen jouw gedachtes aan jou vertellen. En luister vaker naar de signalen van je lichaam.


Waarom ben je vaak moe? Waarom voel je je soms wat depressief? Waarom heb je soms het gevoel dat mensen of situaties je “leeg trekken”?


Maar ook: hoe vaak zet jij jezelf even uit? Hoe vaak neem je écht rust?


Ga eens aan de slag met de tips en ervaar wat het voor jou kan doen. Geef aandacht aan het creëren van een positieve energie en mindset.


Ken je misschien ook deze uitdrukking? “Wat je zaait, zal je oogsten”.


Precies. Als jij positiviteit uitstraalt en rondstrooit, zal je steeds meer en meer ook energieke mensen om je heen ontmoeten en ook steeds meer geluksmomentjes ervaren.


Dus, wat houd je tegen?




Dank je wel voor het lezen van mijn blog. Ik hoop dat ik je mocht inspireren.


Voor meer tips en inspiratie, download gratis mijn e-book of kom in de facebookgroep.

https://www.facebook.com/groups/happyenergyforyou




47 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
download-1500x1826 spiraal grijs.png

Gratis E-book

bottom of page